Routes naar dagbesteding, arbeid of vervolgonderwijs

Elke leerling is uniek en heeft verschillende mogelijkheden in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Daarom bieden we onderwijs op maat. We houden rekening met de toekomstplannen van de leerling en stellen ons de vraag: waar wil en kan de leerling naartoe als hij/zij onze school verlaat?

Uitstroomprofielen

Na het verlaten van onze school zijn er verschillende mogelijkheden voor uw kind. We werken met twee specifieke uitstroomprofielen: Dagbesteding en Arbeid, gebaseerd op het Landelijke Doelgroepenmodel. Binnen deze profielen kunnen leerlingen uitstromen naar:

  1. Dagbesteding belevingsgericht
  2. Dagbesteding taakgericht
  3. Dagbesteding arbeidsmarktgericht
  4. Arbeid en beschut werk
  5. Arbeid en MBO Entree

Ons doel is om samen met u en uw kind de juiste keuzes te maken voor de toekomst, passend bij de mogelijkheden en behoeften van de leerling. We begeleiden leerlingen stap voor stap, zodat ze hun weg vinden naar een geschikte en waardevolle uitstroombestemming.

Arrangementen

Onze school biedt vier verschillende arrangementen aan. Elk arrangement sluit aan bij een specifieke doelgroep.

BEVO-arrangement

Voor leerlingen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking en een ontwikkelingsleeftijd tussen 2 en 5 jaar.

  • Leren door beleving en herhaling
  • Thematisch onderwijs dat aansluit bij de belevingswereld
  • Voorbereiding op dagbesteding, begeleid wonen en vrije tijd
  • Mogelijkheid tot aanvullende zorg op school via De Passerel (minimaal 5 uur per week)

Uitstroombestemming: dagbesteding (belevings-, taak- of arbeidsmarktgericht)

Regulier arrangement (BAVO- / sectorklassen)

Voor leerlingen met een licht tot matige verstandelijke beperking, vaak met bijkomende diagnoses zoals ASS of ADHD.

  • Onderbouw: focus op basisvaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Bovenbouw (sectorklassen): praktijkgericht onderwijs en stages
  • Instructie op maat in kleine groepen
  • Begeleiding richting arbeid of vervolgonderwijs

Uitstroombestemming: arbeidsmarktgerichte dagbesteding, (beschutte) arbeid, MBO Entree

KoningsCollege

Voor leerlingen met autisme, internaliserende problematiek of schooluitval door complexe ondersteuningsvragen.

  • Kleinschalige, voorspelbare leeromgeving
  • Veel aandacht voor rust, zelfvertrouwen en sociaal-emotionele groei
  • Leerdoelen op maat, ook gericht op zelfredzaamheid en dagstructuur
  • Start met een beperkt aantal dagdelen; opbouw in overleg

Uitstroombestemming: terugkeer naar onderwijs, dagbesteding of arbeid

KompASS

Voor leerlingen met autisme, een gemiddelde tot laaggemiddelde intelligentie en vaak een disharmonisch profiel.

  • Veel structuur, duidelijkheid en individuele begeleiding
  • Werken aan cognitieve vakken op eigen niveau (mogelijk met IVIO-examens op 1F/2F)
  • Extra aandacht voor sociale vaardigheden en zelfstandig werken
  • Praktijkervaring via stages

Uitstroombestemming: dagbesteding, beschut werk of arbeid met certificaten / MBO Entree