Onze leerlingen

Leerlingen zijn voor ons: jonge mensen met een eigen verwachting van het leven en een eigen stem, de motor voor ons werk en een uitdaging om eruit te halen wat er in zit: kansen, mogelijkheden en talenten. Elke leerling vraagt zorg, veiligheid, perspectief op ontwikkeling en elke leerling wil gezien worden.

Als je op onze school zit dan beloven wij jou:

  • een uitdagende leeromgeving binnen- en buiten de school

  • een plek waar je vaardigheden aan leert om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren (binnen de gebieden wonen, werken en vrije tijd)

  • een brede ontwikkeling waarbij uitdagende leerdoelen voor theorie, praktijk, cultuur en stage een belangrijke plek innemen

  • een veilige, gestructureerde leeromgeving als basis

  • een plek waar je mag zijn wie je bent

Wat maakt dat we deze belofte kunnen doen?

Wij bieden maatwerk en durven buiten bestaande kaders te zoeken naar passend onderwijs voor iedere leerling. Hierbij denken wij in mogelijkheden en gaan uitdagingen aan. Wij werken met een bevlogen team met veel expertise. Wij bieden een uitdagend onderwijsaanbod zoals bijvoorbeeld het lesaanbod fotografie, de mogelijkheid tot het behalen van certificaten en/of een combinatie van zorg en onderwijs. Wij werken met verschillende samenwerkingspartners om ons aanbod en onze expertise te vergroten. De Zonnehoek heeft veel kennis (te delen) op het gebied van Autisme Spectrum Stoornissen.

Wanneer hebben wij onze belofte ingelost?

  • leerlingen hebben een passende vervolgplek gevonden

  • leerlingen hebben inzicht gekregen in hun (on)mogelijkheden

  • ouders en leerlingen zijn trots op wat er bereikt is

VSO Leerlingpanel

Wij willen de betrokkenheid en inspraak van de leerlingen bij onze school vergroten, dit doen we via het leerlingpanel. Het leerlingenpanel is een vertegenwoordiging van twee leerlingen uit iedere klas en heeft als doel een brugfunctie te vormen tussen de leerlingen en de schoolleiding. Door deze functie willen wij de betrokkenheid van de leerlingen bij onze school vergroten. Ongeveer zes keer in het schooljaar komt het leerlingenpanel bijeen met de directie. Vooraf is in de klassen geïnventariseerd welke bespreekpunten er zijn. Zo krijgt iedere leerling die in staat is mee te denken de gelegenheid om dit te doen. De stem van de leerling telt mee bij ons op school!

Perspectief op ontwikkeling

Voor iedere leerling maken we een ontwikkelperspectief, dit is een officieel document dat we gebruiken om de leerling gedurende zijn of haar schoolcarrière te volgen. Het onwikkelingsprofiel bestaat uit drie delen:

1.

In het instroomprofiel brengen we de dimensies van het functioneren van de leerling in kaart (werkhouding en taakgerichtheid, sociale vaardigheden en zelfredzaamheid) en we schetsen een geïntegreerd beeld van de leerling.

2.

Daarna stellen we een uitstroombestemming op over de belangrijkste ontwikkelgebieden: taal, communicatie en rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, praktische redzaamheid, leren leren, zintuiglijke en motorische ontwikkeling.

3.

Op basis van het instroomprofiel en de uitstroombestemming stellen we per ontwikkelingsgebied een leerroute vast die aansluit bij de ontwikkelingslijn van de leerlingen. De leerroute is gekoppeld aan de doelen uit de Centrum voor Educatieve Diensten (CED-)leerlijnen.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag, of wilt u informatie, dan kun u gerust contact met ons opnemen. Vul uw gegevens in of bel ons direct op (055) 534 25 25. We staan u graag te woord.