Perspectief op ontwikkeling

Het Ontwikkelingsperspectief (OPP) is het plan waarin we de ontwikkeling van elke leerling volgen tijdens zijn of haar schooltijd bij ons. Het vormt de basis voor het persoonlijke leerplan en zorgt ervoor dat onderwijs en ondersteuning precies aansluiten bij de behoeften van de leerling.

Het OPP omvat de volgende elementen:

  • Actueel beeld: We beschrijven de leerling en zijn/haar vaardigheden, zowel sterke punten als uitdagingen. We kijken naar hoe de leerling functioneert, zijn/haar zelfredzaamheid en interacties met anderen.

  • Uitstroomprofiel: We schrijven op in welk profiel de leerling is ingedeeld, dagbesteding of arbeid.

  • Uitstroombestemming: We beschrijven wat de verwachte uitstroombestemming zal zijn binnen het uitstroomprofiel. Voor elk ontwikkelingsgebied, zoals taal, rekenen en sociaalemotionele ontwikkeling, stellen we de uitstroombestemming vast en evalueren wij deze jaarlijks.

  • Ondersteuningsbehoefte: We beschrijven de hoeveelheid en het type ondersteuning dat de leerling nodig heeft om zijn/haar doelen te bereiken.

Samen opstellen

Ouders en leerlingen hebben een belangrijke stem in het OPP. In een op overeenstemming gericht overleg bespreken we het perspectief, waarbij ook de leerling aanwezig is. Ouders delen waardevolle informatie en hun visie, zodat het OPP echt aansluit bij het kind. Dit gesprek vindt plaats voordat het OPP definitief wordt vastgesteld.

Doel

Met het OPP werken we samen toe naar een passende uitstroomplek in de maatschappij. Het document wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast waar nodig.

Leerlingvolgsysteem

Om de ontwikkeling goed te volgen gebruiken we het systeem Edumaps. Hierin leggen we de doelen vast in een leerlingplan (LP). We kijken hierbij naar:

  • Resultaten van schooltoetsen
  • Toetsen van de overheid (Cito, SRZ, AVI)
  • Waarnemingen van het klassenteam
  • Onderzoek van de Commissie van Begeleiding (CvB)

Zo hebben we altijd een volledig en actueel beeld van de ontwikkeling van iedere leerling.